De Groningse Samuel is dagelijks actief op sociale media, voornamelijk Instagram. Van kleins af aan is hij al bezig met het posten van foto’s. Waar hij toen voor het plezier soms een fotootje deelde, verschijnt hij nu bijna iedere dag op de tijdlijn van zijn 20.000 volgers. Naast dat hij druk bezig is met het laten groeien van zijn eigen bereik, doet hij dit ook voor andere influencers. Met zijn management ‘48FITS Management’ is hij de schakel tussen de bedrijven en de influencers. Wat ons betreft de ideale persoon om wat vragen aan te stellen over het bekend zijn op Instagram.
ALLEREERST, HOE KWAM JE OP HET IDEE OM INSTAGRAM MODEL/FASHION BLOGGER TE WORDEN?
Eigenlijk is dit vanzelf gegaan. Ik was vroeger vaak al met Instagram bezig. Toen ik heel jong was gingen we al met vrienden naar verschillende locaties toe om foto’s te maken. Dit deden we toen echt omdat we dit leuk vonden. Vaak zagen we foto’s van andere mensen voorbijkomen die we vet vonden. Deze wilde we dan ook maken.
BEN JE SINDS DAT MOMENT TOT OP DE DAG VAN VANDAAG ALTIJD BEZIG GEWEEST MET INSTAGRAM?
Nee. Toen ik de opleiding filiaal manager volgde op het MBO besloot ik mezelf te focussen op school. In deze tijd lag Instagram voor mij een beetje stil… Na het afronden van de opleiding ben ik na gaan denken wat ik wilde doen. Ik was jong en kon nog heel veel kanten op. Belangrijk vond ik wel dat het iets moest zijn wat ik leuk zou vinden. Toen kwam ik eigenlijk al snel terug op Instagram, wat toen echt een trend begon te worden. Ik besloot toen om de twee weken fotoshoots toe gaan doen, om zo veel content te creëren waardoor ik veel kon posten.
IS DAT OOK HET MOMENT GEWEEST DAT JE MEER VOLGERS KREEG?
Ja, dit zorgde ervoor dat binnen 1 jaar mijn Instagram flink gegroeid is. Ik besloot toen ook content trips te gaan doen. Dit bracht mij ook in contact met Brandon Zigo, nu content manager van Black Bananas. Met hem heb ik paar fotoshoots gehad onder andere voor Mr Fash en de wintercollectie van Black Bananas in Parijs toen destijds. Vanaf toen is het balletje echt gaan rollen. Hierna werd ik overal gezien op Instagram omdat deze foto’s werden verspreid via verschillende kanalen.
KAN JE NOG HERINNEREN WAT JE EERSTE SAMENWERKING WAS?
Pfoe… Laat met dit even checken op mijn Instagram want dan gaan we echt een hele tijd terug. Het was toen zo dat een vriend van mij een kledingmerk had. Voor hem maakte ik toen wat foto’s met zijn kleding. Dit was erg kleinschalig, maar uiteindelijk wel de basis voor wat ik nu doe.
WAAROM DENK JE DAT MENSEN JOU WILLEN VOLGEN OP SOCIALE MEDIA?
Hahaha, dat vraag ik me soms ook wel eens af. Ik hoor vaak van andere mensen dat ze mijn foto’s vet vinden, mede door mijn samenwerkingen. Het zijn bij mij ook niet allemaal dezelfde foto’s. Ik heb altijd tegen mezelf gezegd dat ik andere soort foto’s wil maken dan dat iedereen doet. Ik wil een beleving creëren in een foto.
MERK JE DAT ER SPECIFIEKE PERIODES ZIJN WAARIN JOUW VOLGERS AANTAL GROEIT?
Zeker merk ik dat. Een stijging van het aantal volgers hangt samen met de hoeveel impact een foto heeft. En hoeveel impact dat zo’n foto heeft hangt ook weer af van meerdere aspecten. Bijvoorbeeld de tijd van posten is belangrijk, maar ook de soort hashtags spelen een rol. Als een foto goed loopt dan zal je meer volgers krijgen.
JE HEBT AL HEEL WAT SAMENWERKINGEN ACHTER DE RUG. WAT ZIJN JE LEUKSTE SAMENWERKINGEN GEWEEST?
Black Bananas zal mij altijd bij blijven omdat het vanaf dat moment ‘sky high’ is gegaan. Wat ik vroeger ook leuk vond was een fotoshoot voor MVMT. Toen ik daar een mail van kreeg sprong ik een gat in de lucht. Ook XXL Nutrition vond ik tof, mede omdat het zo’n groot bedrijf is. De grootte bedrijven zijn vaak altijd leuk, maar ook de kleinere aanvragen vind ik vet.
WAAR HAAL JIJ INSPIRATIE VANDAAN VOOR JE OUTFITS?
Ik ben zelf wel echt van de Yeezy schoenen omdat ze best wel exclusief zijn. Je ziet ze niet vaak en zijn er in veel verschillende kleuren. Ik vind het leuk om met de verschillende kleuren te spelen in mij outfits. Het terug laten komen van accenten vind ik belangrijk. Voor mij is een outfit ook niet compleet zonder accessoires.
JE ZIT ER NU AL EEN TIJDJE IN, ZIE JE VERANDERINGEN IN HET WERELDJE VAN INFLUENCER MARKETING?
Ik denk dat het nog steeds aan het groeien is en er nog veel potentie in zit. Bedrijven willen echt een gezicht geven aan hun bedrijf. Influencers hebben nu eenmaal een groot bereik, maar het is niet vanzelfsprekend dat dit bereik zorgt voor sales. Als we kijken naar de verschillende sociale mediakanalen zie je ook dat TikTok als een raket gaat. Ik ben van mening dat juist de influencers zorgen dat de sociale media leuk blijven.
INMIDDELS HEB JE AL JAREN ERVARING MET HET SAMENWERKEN MET VERSCHILLENDE BEDRIJVEN. WAT VIND JIJ EEN FIJNE AANPAK VANUIT EEN BEDRIJF VOOR SAMENWERKINGEN?
Wat belangrijk is aan een goede samenwerking is de communicatie tussen beide partijen. Ook is het belangrijk om duidelijk te hebben welke afspraken er zijn. De ene influencer krijgt producten toegestuurd en maakt voor zijn of haar voordeur even een foto. De ander gaat naar toffe locaties toe met een fotograaf. Dan is het al meer dan ‘ff een fotootje’. Voor iemand die wat minder volgers heeft is een gratis product dus voldoende, maar voor iemand die er echt een fotoshoot voor regelt is een vergoeding wel zo eerlijk. Daarbij komt als mensen ergens geld voor krijgen gaan ze meer hun best doen.
HOE KOMEN BEDRIJVEN BIJ JOU TERECHT?
Veel bedrijven komen via dm op Instagram. Af en toe sturen sommige bedrijven een mail waarna ze dan willen bellen. Het maakt voor mij niet echt iets uit op welke manier ze contact zoeken. Wel heb ik een kleine voorkeur voor telefonisch contact. Dit is het persoonlijkst waardoor je meteen weet met wie je zaken doet. Dit zal het resultaat ten goede komen.
HOE KUN JE ALS BEDRIJF HET BESTE OP ZOEK GAAN NAAR EEN PASSENDE INFLUENCER?
Ik zou zeggen stuur mij even een bericht dan ga ik research doen. Dat is waarom ik 48FITS Management heb opgericht. Het is heel belangrijk dat de influencer past bij het bedrijf met hun visie en andersom. Als iemand niet dagelijks actief is op Instagram kan je zoveel volgers hebben maar gaat het bereik naar beneden. Dus iemand met veel volgers is niet gelijk een geschikte influencer.
VOOR WELK MERK OF BEDRIJF ZOU JE NOG GRAAG IETS WILLEN DOEN?
Dan zit ik stiekem wel een beetje naar het buitenland te kijken. Ook omdat ik in Nederland de grotere merken al heb gehad. Als influencer lijkt mij een samenwerking met Boohoo super vet. Ook zal ik wel wat willen doen met JD Sports.
WELKE TIPS KAN JE GEVEN AAN MENSEN DIE OOK FASHION BLOGGER WILLEN WORDEN?
Wees actief, dat is heel belangrijk! Zorg daarbij dat je echt kwalitatief goede content maakt. Dit zorgt ervoor dat bedrijven sneller met je willen samenwerken. Stel jezelf ook de vraag op welke manier je waarde kan en wilt leveren voor de bedrijven. Durf jezelf ook persoonlijk te laten zien in een video in plaats van alleen op een foto. Voor inspiratie en motivatie kan je altijd een kijkje nemen op de Instagram pagina van model en influencer Samuel.